Udnyttelsen af farver


Jeg har tænkt lidt over farver her på det seneste, og hvilken indflydelse de faktisk har på de billeder vi skaber. Vi ved alle sammen, at det kræver lidt mere end bare at trykke på udløserknappen for at skabe et rigtig godt billede. Blandt andet er det vigtigt at være opmærksom på, hvilken historie billedet skal fortælle og hvilke elementer man vil sammensætte i sit billede, for at frembringe den historie man har i tankerne. Her spiller opmærksomhed på de farver, der indgår i billedet, også en væsentlig rolle. Gennem farver kan man opnå større kontrol med den rækkefølge, hvori beskueren af billedet ser de elementer du har valgt at inkludere. Varme farver vil typisk drage øjet før kolde. Tag nu f.eks. mit eget billede øverst i dette blogindlæg. Det indeholder en masse blå kølige nuancer, men den lille pige skiller sig ud som hovedmotiv. Den kraftige pink farve på hendes bukser skaber en skarp kontrast til omgivelserne, og på den måde kan man benytte farver til at rette opmærksomhed mod et centralt element i billedet.

Sommetider vil man dog have oplevelsen af, at farverne i et givent fotografi ikke rigtig gør noget godt for stemningen eller den historie man havde sat sig for at udtrykke. Måske er farverne alt for mange så de flyder sammen eller måske er de simpelthen bare ikke rigtig tilstede, og i de situationer kan der være brug for at søge alternative muligheder, for at få motivet til at skille sig ud. Det er her vi typisk gør brug af vores evner i det digitale mørkekammer til at arbejde på farverne i fotografiet og frembringe de vigtige elementer. Omdanner man et billede til sort/hvid kræver det dog en historie, der er stærk nok til selv at kunne bære billedet frem uden assistance fra farver. Men uanset hvordan du vælger at arbejde på farverne i et billede, så husk altid at gøre det med målsætningen at frembringe den stemning i fotografiet du følte da du tog det.

De dybere tanker omkring farver overfor sort/hvid var faktisk også det, der fik mig til at skrive dette blog indlæg i det hele taget. Stemningen i et farvefotografi vil forandres dramatisk, hvis man laver det om til sort/hvid. Tænk over det en gang… Hvilke billeder dukker op i dine tanker, hvis jeg nu siger: perioden mellem 1900-1910? Jeg gætter på at de formentlig er sort/hvide – hvilket jo heller ikke er så mærkeligt. Der var jo ikke ligefrem mange kameraer dengang, der havde evnen til at fange farver. Men hvad hvis vi nu forestiller os, at alle fotografier fra den periode pludselig fik farver? Ville det ændre måden, hvorpå vi ser de mennesker der måtte være portrætteret på billederne? Det tror jeg faktisk det ville.

Tag et kig på dette billede f.eks.:

 Dagestan ca. 1910

Det blev taget i Rusland for 100 år siden lige omkring år 1910, og på grund af farverne, eller manglen på samme kan man sige, så overrasker billedets alder os ikke rigtigt. Okay… prøv så at tage et kig på det samme billede i farver ved at klikke her. For mig at se er det som om, at det kommer til live på en helt ny måde. Pludselig kigger vi på et billede, der jo egentlig ser ud som om, at det kunne være taget i går. Pludselig er vi tvunget til at se gennem farverne i billedet, for at finde nye ledetråde, der kan fortælle os noget om, hvor gammelt billedet faktisk er.

Billederne blev taget med et specialkamera af en mand ved navn Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii. Du kan se flere af hans billeder fra samme periode, og læse lidt mere om ham og hvordan billederne fik farve, i dette indlæg på bloggen med titlen ”The Big Picture” (i øvrigt generelt en glimrende blog, der leverer nyheder gennem billeder fra hele verden).

Har du i øvrigt nogensinde set TV-serien fra National Geographic med titlen ” Apocalypse: Anden Verdenskrig”? Den fortæller historien om krigen gennem farvelagt og restaureret billedmateriale, og jeg havde en følelse da jeg så det, noget lignende den jeg havde omkring de ovenfor nævnte billeder fra Rusland. Følelsen af, at historierne pludselig får nyt liv simpelthen fordi man er vant til at tænke på disse tidsperioder som om de rent faktisk blev levet i sort/hvid.

Der indgår mange aspekter i skabelsen af en godt fotografi. En af dem er farver og hvordan du vælger at bruge dem, for at få dem til at arbejde for dig i billedet. Farver handler om mere end valget mellem regnbuen og gråtoner. Får du samme følelse, når du ser et gammelt fotografi pludselig blive farvelagt? Du er velkommen til at efterlade en kommentar her nedenfor eller måske her på min facebook-side.