Hurtig opdatering og lidt om billedbehandling

Der har været en del at se til på det seneste for mit vedkommende, og det er ved at være et stykke tid siden mit sidste blogindlæg. Det vil jeg forsøge at rette op på her med et par billeder, samt fortælle lidt om mit arbejde med efterbehandling på computeren.

Som I nok ved var jeg på eventyr i Marokko tilbage i august måned, hvor det lykkedes mig at tage en masse billeder af det liv jeg oplevede omkring mig. Jeg har planer om at bruge disse mange billeder til lidt forskelligt. Først og fremmest satser jeg på snarest at få lavet et nyt galleri på min hjemmeside, der også har ladet vente på sig. Her vil I kunne glæde jer til at se en række nye billeder, der heller aldrig har været vist her på min blog.

Forud for mine Marokko-projekter jeg har kørende i øjeblikket bruger jeg imidlertid en del tid foran computeren. Som fotograf bliver man nødt til ind imellem at give sig tid til også at organisere og efterbehandle sine mange billeder efter de er taget. Med mindre man har folk til det selvfølgelig, hvilket jeg ikke har :-)  Fremkaldelse af fotografier er ikke et henlagt koncept her i den digitale tidsalder. I dag foregår det for de fleste fotografer dog oftere på computeren, end det gør i et mørkekammer omgivet af kemikalier.

Især efter større projekter, hvor man ofte sidder med en masse billeder på én gang, følger der naturligt en tidskrævende arbejdsgang med efterbehandling. Jeg har langt størstedelen af tiden indstillet mit kamera til at tage billeder i det såkaldte RAW-format. For dem af jer der ikke kender til det, så betyder det, at billederne gemmes på hukommelseskortet uden at kameraet selv foretager nogen form for billedbehandling af det, som f.eks. at justere kontraster eller farvemæthed. Man kan med andre ord sige, at et billede i RAW-format er som en slags negativ, der efterfølgende skal fremkaldes i det digitale mørkekammer på computeren. Det kræver dog, at man har de rette værktøjer før man går i gang.

Redskaber jeg bruger til efterbehandling:

  • Adobe Photoshop Lightroom
    Hvilket program man vælger at anvende på computeren til behandling af sine RAW-billeder afhænger mest af personlige prefærencer, og hvad man finder lettest at arbejde med. Selv bruger jeg Adobe Lightroom, da jeg synes, at det fungerer optimalt for mig i forhold til både organisering og efterbehandling af mine RAW-billeder.
  • HP LP2475w 24” monitor
    En god skærm til computeren er også et must, og det vil i denne sammenhæng sige en skærm man kan betragte fra forskellige vinkler uden at billedet ændrer kvalitet, og som er i stand til at vise et bredt spektrum af farver. Man skal først og fremmest kigge efter, om den har den rette panel-teknologi. De bedste paneler går under navnet IPS (H-IPS, S-IPS etc.), og paneler man bør undgå til denne form for arbejde er de mest udbredte af typen TN.
  • X-Rite i1Display 2
    Når man har en skærm af tilstrækkelig høj kvalitet skal den også indstilles rigtigt, for at kunne gengive farverne i billederne korrekt. Ellers vil det man ser på skærmen, og det der kommer ud af printeren ikke være det samme. Til dette benytter man en lille elektronisk enhed, der kan hjælpe en med at justere skærmen. Jeg har et stykke tid benyttet X-Rite, hvilken jeg har været meget tilfreds med.

Håber ikke det blev for teknisk ;-)

Efterbehandling handler hverken om at gøre dårlige billeder gode eller rette op på fejl begået da billedet blev taget. I bund og grund handler efterbehandling på computeren om at bringe det enkelte fotografi så tæt på det du så, og det du følte, i det øjeblik du tog det. Nedenfor kan I se et par før/efter eksempler på billeder jeg har bragt igennem efterbehandlingsfasen, og dermed tættere på det jeg har villet vise fra starten:

 

Generelt synes jeg, at man gør sig selv en tjeneste ved at forsøge at skabe det bedste billede man kan, når man står med kameraet i hånden. Det vil nemlig spare tid foran computeren bagefter i forsøget på at rette op på f.eks. uønskede kontraster, hvis man ikke har været opmærksom på lyset, da man konstruerede billedet. Generelt kan det siges, at jo bedre lysforhold dit billede er taget under desto rigere vil det også fremstå i forhold til både kontraster og farver. Hårdt lys i en solbeskinnet middagstime vil f.eks. ofte have en tendens til at udvaske farver og gøre billedet fladt.

Personligt finder jeg det også langt sjovere at være ude og søge de gode historier, end at sidde derhjemme ved computeren.

For nylig satte jeg mig ned for at få ryddet lidt op i mit billedarkiv, da jeg faldt over nogle billeder jeg ikke havde kigget på et stykke tid. Billedet herunder er et af dem. Det var et billede jeg fangede tilbage i marts 2010 ude ved Sortedams Sø i København. En usædvanlig tæt dyne af tåge lå over byen den dag, og det var flere steder vanskeligt bare at se over på den anden side. Jeg gik en tur, alt var stille og roligt den lørdag og dette var et af billederne jeg så…